انواع پردازنده های موجود در بازار

انواع پردازنده های موجود در بازار چیست و چه چیزی آنها را از یکدیگر متمایز می کند و در کدام دسته بندی کلی می توان قرار داد؟

من قصد دارم در این مقاله انواع CPU ها را بشکافم و به طور کلی یک دوره آموزشی خوب و متمرکز در مورد CPU ها را به شما ارائه دهم.

CPU ( پردازنده)

“CPU” (یا پردازنده) اصلی شما در این زمینه فقط هر واحد پردازش مرکزی رایانه شخصی معمولی خواهد بود.

CPUها از یک یا چند “هسته” پردازشی تشکیل شده‌اند و این هسته(ها) در محدوده ثابتی از سرعت ساعت کار می‌کنند که بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود.

گر CPU آنلاک باشد، می توان آن را بالاتر از این فرکانس ثابت اجرا کرد اما به ولتاژ بیشتری نیاز دارد و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می کند.

APU (CPU با گرافیک یکپارچه)

از نظر واقع بینانه، این یک مقوله تا حدی مبهم است، اما در عین حال ارزش ذکر کردن را دارد. همه CPU ها یکسان ساخته نمی شوند!

برخی از آنها دارای گرافیک یکپارچه هستند و بسته به اینکه از CPU/APU اینتل یا AMD استفاده می کنید، رویکرد متفاوتی به این روش داده می شود.

در پردازنده‌های اینتل، گرافیک یکپارچه تقریباً در کل طیف محصولات به یک ویژگی معمول تبدیل شده است.

پس از معرفی iGPU هایشان، سال ها طول کشید تا آنها شروع به ارائه CPU های خود بدون گرافیک یکپارچه کنند، و از آنجایی که اینتل همچنان از بازار و عملکرد راحت در بیشتر آن زمان برخوردار بود، هیچ کس نمی توانست جلوی آنها را بگیرد.

در AMD، گرافیک های یکپارچه محدود به AMD به اصطلاح “APUs” (واحد پردازش شتاب) است که فقط اصطلاح آنها برای CPU با iGPU است.

با این حال، APU های AMD بخش اصلی برنامه تجاری لپ تاپ ها و دسکتاپ ها هستند، حتی اگر APU های دسکتاپ یک نسل پشت سر تراشه های اصلی Ryzen در معماری های هسته CPU باشند.

APU های AMD همچنین در چند نسل اخیر در کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس و همچنین Steam Deck و رایانه های شخصی، بازی دستی آن موفقیت آمیز بوده اند.

پردازنده های Ryzen غیر سری (G)، iGPU ندارند و بنابراین APU نیستند.

به طور کلی، تقریباً پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه تقریباً دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می‌رسند.

انواع CPU بر اساس معماری هسته/رشته

  • سی پی یو تک هسته ای

در حالی که چندین دهه است که اینها در هیچ ظرفیت معنی‌داری تولید نشده‌اند، اما هنوز هم برای ایجاد زمینه‌ای برای CPUهای چند هسته‌ای و چند رشته‌ای که بعداً عرضه خواهند شد، قابل ذکر هستند.

  • سی پی یو چند هسته ای

اولین CPU چند هسته‌ای در سال 2001 راه‌اندازی شد، و بازار در سال‌های پس از آن، رقابتی فزاینده برای تعداد هسته‌ها بوده است.

یکی از جالب ترین چیزها در مورد CPU های چند هسته ای این است که تأثیر آنها بر روی یک برنامه خاص توسط خود برنامه تعیین می شود.

بسیاری از برنامه‌ها، به‌ویژه بازی‌های پیچیده که در زمان واقعی اجرا می‌شوند، یا بارهای کاری حرفه‌ای فعال (مانند 3D Viewport Navigation)، برای استفاده همزمان از بیش از یک یا چند هسته برنامه‌ریزی نشده‌اند.

اگر CPU شما به جای عملکرد تک هسته ای (در هر هسته) به سمت عملکرد چند هسته ای متعادل باشد، می تواند مشکل ساز باشد.

CPU چند رشته ای

علاوه بر پردازنده‌های چند هسته‌ای، پردازنده‌های چند رشته‌ای نیز وجود دارد که برای اولین بار توسط اینتل در سال 2002 معرفی شد. این ویژگی که Hyper-threading توسط Intel و SMT (SMT) توسط AMD نامیده می‌شود، در هر کجا که پیاده‌سازی شود یکسان عمل می‌کند.

در حالی که قدرت پردازش بلادرنگ یک CPU را بیشتر نمی‌کند، پهنای باند موجود برای وظایف و دستورالعمل‌ها را افزایش می‌دهد و SMT را برای بارهای کاری رندر، استریم و بهره‌وری ایده‌آل می‌کند.

انواع CPU بر اساس بخش بازار

پردازنده‌های اصلی جایی هستند که AMD و اینتل پردازنده‌های خود را با بالاترین IPC (دستورالعمل در هر ساعت، که به سرعت هر هسته مربوط می‌شود) و پایین‌ترین قیمت (جذاب برای بزرگترین مصرف‌کننده) ارائه می‌کنند.

CPU سرور و workstation

هر چند CPUهای سرور و ایستگاه کاری جایی هستند که AMD و اینتل می توانند پول کلان خود را بدست آورند.

پردازنده‌های سرور Beefy ممکن است سرعت تک‌هسته‌ای بالا را مانند پردازنده‌های اصلی Intel Core یا AMD Ryzen نداشته باشند.

اما به نوبه خود، هسته‌ها و رشته‌های CPU بسیار بیشتری برای کار خواهند داشت (از جمله ویژگی‌های دیگر مانند پشتیبانی از RAM بیشتر، RAM کانال‌ها، خطوط PCIe بیشتر و غیره).

این پردازنده‌های قوی‌تر در بازاری به فروش می‌رسند که بیش از هر چیز دیگری بر توان عملیاتی خام متمرکز است. مزارع سرور درجه سازمانی ده‌ها مادربرد درجه سرور را در رک نصب خواهند کرد که هر کدام ده‌ها هسته را به لطف پردازنده‌هایی مانند اینها بسته‌بندی می‌کنند.

مجموع این عوامل، CPUهای سرور را به مکانی مناسب برای کسب درآمد AMD و Intel تبدیل می‌کند، به خصوص که آنها عمدتاً برای کاربران تجاری در این بخش تبلیغ می‌کنند.

انواع CPU بر اساس قابلیت Overclockability

  • سی پی یو قفل شده(Lock)

CPU که از اورکلاک پشتیبانی نمی کند، CPU قفل شده نامیده می شود. یک CPU قفل شده لزوما چیز بدی نیست، به خصوص اگر ندانید اورکلاک چیست یا تجربه خاصی با آن نداشته باشید.

یک CPU قفل شده فقط به این معنی است که شما به عنوان کاربر نهایی نمی توانید کاری برای تغییر دستی فرکانس ساعت CPU انجام دهید.

با این حال، اگر یک CPU قفل شده را با یک مادربرد با VRM قوی برخورد کنید و یک خنک کننده خوب به آن بدهید، به طور خودکار ساعت های خود را به بالاترین سرعت خود با ثبات و مکرر افزایش می دهد.

  • سی پی یو آنلاک(Unlocked)

یک CPU قفل نشده، یک CPU است که از “اورکلاک” پشتیبانی می کند.

اورکلاک با کلاک خودکار سنتی “Boost” که توسط CPU انجام می شود متفاوت است زیرا در عوض توسط کاربر نهایی انجام می شود.

کاربر نهایی که CPU خود را اورکلاک می‌کند، به امید دستیابی به عملکرد بیشتر، سرعت کلاک و ولتاژ خود را افزایش می‌دهد، اما اغلب برای انجام این اورکلاک‌ها باید در خنک‌سازی و تحویل انرژی خود اقداماتی را انجام دهد.

دنبال کردن بهترین اورکلاک های پایدار در CPU های سطح بالا، هدف اصلی بسیاری از علاقه مندان است، و می تواند راهی خوب برای دیگران باشد تا ارزش بیشتری برای پول خود داشته باشند تا زمانی که صبور باشند.

برای اهداف بازی، به طور کلی بهتر است از اینتل استفاده کنید، مگر اینکه بودجه کمی دارید یا گرافیک یکپارچه بخواهید.

برتری قوی IPC اینتل آنها را به انتخابی قانع‌کننده برای گیمرها تبدیل می‌کند، اما CPU‌های AMD این روزها تقریباً به همان اندازه برای بازی خوب هستند و مسلماً برای چیزهایی مانند بازی‌های پخش زنده بهتر هستند.

چیست؟ CPU ARM

پردازنده‌های AMD و Intel، چه 32 بیتی یا 64 بیتی، هر دو پردازنده‌های x86 هستند. این بدان معناست که آنها از مجموعه دستورات x86 یا مجموعه دستورات x86-64 برای CPUهای 64 بیتی پیروی می کنند.

یک CPU ARM از مجموعه دستورالعمل “ARM” پیروی می کند و ARM عمدتاً به جای رایانه های شخصی رومیزی و لپ تاپ در تلفن های هوشمند و تبلت ها دیده می شود.

به چند هسته CPU نیاز دارم؟

تعداد هسته‌های CPU مورد نیاز شما همیشه به حجم کاری خاص شما می‌رسد، اما روندهایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

بزرگترین نکته این است که آیا حجم کاری شما واقعاً برای چندین هسته طراحی شده است یا خیر.

احتمالاً گیمرها نیازی به نگرانی چندانی در مورد تعداد هسته ندارند، اگرچه احتمالاً با گذشت زمان تغییر می کند زیرا جدیدترین موتورهای بازی در توزیع منابع در چندین هسته بهتر و بهتر می شوند.

هر کس که رندر یا ویرایش را انجام می دهد احتمالاً از هسته های بیشتری برای پرتاب آن حجم کار سود می برد. من نقطه شروع 4-6 هسته ای را برای بازی و 6 هسته ای را برای رندر/ویرایش توصیه می کنم.

 

مختصری در مورد کولرهای CPU

ابتدا، من می‌خواهم این سلب مسئولیت را اعلام کنم، مگر اینکه اورکلاک کنید یا هدف خاصی در ارتباط با کولر نداشته باشید، احتمالاً اصلاً لازم نیست نگران خنک‌کننده خاص خود باشید.

اگر اورکلاک نمی‌کنید، خنک‌کننده CPU موجود همراه با CPU شما کاملاً خوب خواهد بود، یا حتی اگر از AMD استفاده می‌کنید.

اگر اورکلاک می کنید یا به سادگی می خواهید یک رایانه ساکت تر یا زیباتر داشته باشید، زمانی است که باید به دنبال بهترین خنک کننده CPU باشید.

 

Community Verified icon

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *